Thursday 13 August 2009

SELFISH AND CORUPSION FOR SELF OR COLONY CAN MANAGE BY TRANSLUCENCE???MANAGE???



D M

O



















WUT ABOUT NICE PMQA AND GOOD GOVERNANCE IN THIS TIME???
I DONOT KNOW HOW TO DO PROCESS BUT I KNOW WHAT IS IS...REALLY THIS GO TO BETTER LIFE OF PEOPLE ALSO IF THE BEST QUALITY OF CIVIL PERSONEL GO IN TO COMPLETELY MANAGE ABOUT ...EAGER IN APPROCH TO MAKE THEMSELF CLEARFULLY TRANSLUCENT...EASY FOR EVALUATE AND INSPECT...CITIZEN CAN MONITOR GOVERNMENT WITH NO SCARING.. TO BE SHOOT..IF GOVERNANCE CAN MAKE EVERYTHING BY USE BUDGET THAT COME FROM TAX,LOAN OR BOND ONLT FOR BENEFIT OF PEOPLE...MAYBE NO POVERTY ...NO GAP OF DEVELPMENT AGAIN IN THIS WORLD...NOT ONLY HOW TO UPGRADE AND DEVELOPT PEOPLE BY RULE OF LAW OR PUNISH OR MOTIVATING INCENTIVE BY PERSONEL MANAGE...EVER INSIDE INTERNATIONAL MANAGE ZONE OR NOT...BUT...IF ALL PART OF ORGAN TRY TO SOLVE PLOBLEM...NO DELAY HAPPINESS FOR OUR PEOPLE...RIGHT????

SUGAR IN BAD HIGH COST OF PETROL GASSOHOL CRISIS...SHIT SITUATION!!!!

มีเรื่องที่น่าสนใจเกี่ยวกับการบริหารบนความโปร่งใส นั่นคือการบริหารจัดการที่มีการตรวจสอบได้ ผู้บริหารระดับสูงของบางองค์กรให้ข้อคิดเห็นที่น่าสนใจ ๒ เรื่อง ในเรื่องเกี่ยวกับ การบริหารงานโครงการต่างประเทศ

ข้อหนึ่งคือ การบริจาคเข้าสู่กองทุนเพื่อพัฒนาสวัสดิการของบุคคลากรองค์กรนั้นๆ

โดยการรับบริจาคจากผู้ประกอบการที่รับประโยชน์จากโครงการทั้งหลาย

สิ่งที่น่าสนใจคือ เงินสดหรือสิ่งที่จะขอบริจาคต้องมาจากความเต็มใจของผู้ประกอบการและหรือวิทยากรที่เข้าร่วม

และผู้ที่มีหน้าที่โดยตรงที่ต้องต่อรองเพื่อผลประโยชน์ขององค์กรคือฝ่ายจัดซื้อจัดจ้างไม่ใช่ผู้บริหารโครงการที่ควรรับแค่ค่าใช้จ่ายในการบริหารประสาน พอแล้ว นอกนั้น อย่าไปแตะให้มันเป็นเสนียดเรไรว่า ไม่ปล่อยเพราะมีส่วนได้เสียกับผู้ประกอบการขืนปล่อยอด ....เลย ถ้ายะโสโอหังทำได้ จะเป็นที่แซ่ซร้องสรรเสริญ ไม่มีใครกล้าว่า เดี๋ยวหาว่า ได้ค่าน้ำค่าคอมมิชชั่น จากผู้นั้นผู้นี้ ผู้ประกอบการนั้นนี้ เพราะสนับสนุนกันดีนัก อย่างนี้เรียกว่า ผูกขาด ที่ไหนก็ไม่บริการวิเศษเหมือนไอ้พวกที่กูดีลอยู่

ไม่ใช่ต่อรองเพื่อผลประโยชน์ของบางสำนักกองย่อยในองค์กร

ส่วนผู้รับประโยชน์จากการฝึกอบรมนั้นได้ประโยชน์ในเรื่องความรู้

ดังนั้นการขอบริจาคต้องทำโดยเปิดเผย ซึ่งมันเป็นเรื่องปกติของการต่อรองของฝ่ายจัดซื้อจัดจ้าง หลายหลายองค์กรที่มีเงินงบประมาณสูงที่ต้องจัดซื้อจ้างเอกชนก็ทำกันทั้งนั้น แต่ไม่ใช่บริจาคเป็นเงินสดต่อผู้บริหารโครงการหรือผู้บริหารระดับสูง

ซึ่งไม่อาจออกใบรับเงินบริจาคได้

หรือไม่อาจสั่งเงื่อนไขของการจัดซื้อจ้างได้

เช่นซื้อหนึ่งแถมหนึ่ง ทดลองใช้ก่อน อันเป็นเรื่องของการทดสอบคุณภาพก่อนนั่นเอง

หรือบริจาคเพื่อองค์กรเป็นสิ่งนั้นสิ่งนี้เพื่อจัดซื้อจัดจ้างสิ่งนั้นสิ่งนี้ ซึ่งในวงการแพทย์ การตำรวจเขาก็ทำกัน ผู้ประกอบการได้บริจาคบางอย่างมียี่ห้อของตัวเองด้วยประชาสัมพันธ์ไปในตัวเสร็จสรรพ

บางที่บางแห่งบางองค์กรบางประเทศไม่รู้ประเทศไหนบุคคลใดข้าราชการชั้นผู้น้อยและแม้แต่ระดับผู้ใหญ่ในระดับกรม สำนักงานเทียบเท่าระดับกรมของกระทรวงผู้ให้งบมามา ได้ปัดความรับผิดในการยักยอกทุจริตในฐานะผู้มีส่วนได้เสียในโครงการไปหมดแล้ว ไม่รับทำทั้งนั้น จ้างบริษัทก็ไม่เอาเดี๋ยวแปดเปื้อน ที่ไหนจ้างบ่อย บอกว่ามีส่วนได้เสีย เลือกปฎิบัติ เสียสกุลรุนชาติที่รับใช้ประเทศมาไม่รู้กี่ชั่วคน ไอ้พวกบ้านนอกยากจนไม่มีสกุลรุนชาติบางพวกไอ้พวกนี้ไม่ต้องอายบรรพบุรุษ พวกนี้แม้มันโกงเก่ง แต่มันหน้าด้านไม่อายหรอก พอมันมารับใช้ชาติมันโกงเป็นอย่างเดียวฉลาดนัก โกงเป็นทีมเสียด้วย สมรู้กันดีนัก เพราะกฎหมายปิดปากผู้ถือเงินสดบริหารโครงการไปเสียแล้วว่าหากมีการทุจริตยักยอก ก็ไม่สามารถปัดความรับผิดได้ ดังนั้นโยนเรื่องสกปรกอย่างนี้ให้บางองค์กรดีกว่า ไอ้พวกนี้รวมหัวกันตั้งแต่ระดับสูงสุดยันล่างสุด ยังไงก็ไม่มีใครจับได้ไล่ทัน

ข้อที่สองคือ การปัดความรับผิดในเรื่องการจัดซื้อจัดจ้าง ออกไปให้สถานศึกษาหรือสถาบันที่มีวิทยากรหรือนักศึกษาหรือลูกจ้าง หรือเอกชน ที่สามารถทำงาน ธุรการการบัญชีและการบริหารจัดการได้เป็นทีม โดยที่ผู้บริหารโครงการดูแลเฉพาะในส่วนของการจัดเตรียมวิทยากร การประสานงาน การเขียนโครงการ หรือหากเป็นไปได้ ก็คือมีการหมุนเวียนให้เกิดโครงการขึ้นใหม่ โดยทีมในองคกรนั้นที่หมุนเวียนไปมีความชำนาญในด้านต่างๆขององค์กรเอง อย่างเป็นธรรม ไม่ใช่เลือกปฎิบัติ แม้ใช้ภาษาต่างประเทศไม่ดี ต้องฝึก ไม่งั้นก็ไอ้พวกที่ถนัดงานอย่างนี้ แต่ไม่เอาเลยเรื่องลงพื้นที่งานของจริง พอกันที ขอเป็น พวกหอคอยงาช้างไปจนตาย เพราะขืนใครมาไล่ลงจากหอคอยจะก่นด่าให้แสบเลย

โดยวิธีการบังคับว่าผู้ที่มีเงื่อนไขคุณสมบัติอย่างนี้ต้องทำโครงการต่างประเทศ ต้องไปประชุมความร่วมมือระดับประเทศ ระดับ ผู้บริหาร สูงมากๆ ปฎิเสธไม่ได้เลย จะเอาล่ามลูกน้องจะจ้างคนแปลผู้ช่วยต้องทำ และต้องควักกระเป๋าตัวเองหรือขอทุน ไม่งั้นก็ต้องสู้ตายถวายชีพไปเรียนไปฝึกไปอบรมให้มันสมค่าของผู้อยู่ในที่สูงๆหน่อย ห้ามใช้ระดับต่ำกว่าไปประชุมแทนเด็ดขาด ไม่งั้นไอ้พวกรวยๆมีปัญญาไปเมืองนอกเองเป็นว่าเล่นแต่ขี้เกียจทำงานรับใช้ชาติ เพราะกูรวยแล้ว ไม่เอาหรอกต้องมานั่งทำรายงานส่ง มึงระดับล่าง ไม่มีปัญญาไปเมืองนอกเองนัก อยากไปไปเลย ทำรายงานส่งด้วย ไม่อายหรอกไอ้พวกนี้กลับมามันด่าเช็ด ว่าไม่มีปัญญาไปอย่างกู ของฟรี หน้าโง่ไอ้พวกอวดรวยอวดฉลาด ความรู้ก็สูง สู้กูไม่ได้ ไม่ต้องจบสูง แต่กูโกงเก่ง อันตรายเสี่ยงภัย แค่ไหน ไม่หวั่น ไม่สนประกันชีวิต ต้องกูนี่ ถุย ไม่มีใครกล้าหาญอย่างกูและองค์กรของกูแล้ว ไม่รู้องค์กรไหนบุคคลใดประเทศไหนก็ไม่รู้ ขืนใครกระแดะไม่ให้บริหารเงินสด กูจะลาออก ดูซิหน้าอย่างมึงจะหาเงินเข้าให้แต่พรรคพวกองค์กร ได้มากเหมือนกูไหม

ส่วนผู้ที่ถนัดภาษาที่แปลสามารถก็มีหน้าที่ส่วนที่แปล ส่วนท่านผู้มีประสบการณ์และสามารถเช่นสมมุติในเรื่องผลิตภัณฑ์ชุมชน การสร้างพลังมวลชนก็ผลัดเปลี่ยนกันไปรับหน้าที่เขียนโครงการอย่างถูกบังคับว่าต้องรับเงิน ค่าเขียนโครงการราคาแพง ตามที่ผู้อุปถัมป์เงินทุนประสงค์อยากได้โครงการดีๆ ไม่มีการทำฟรี แล้วไม่ได้ มีส่วนร่วมในโครงการ แม้เป็นผลงานลิขสิทธิ์ขององค์กร แต่ต้องช่วยกันตลอด เป็นข้อบังคับ ไม่งั้นจะปรับเป็นเงินให้อาน ขืนทิ้งขว้าง โดยได้รับค่าตอบแทนในส่วนของการเขียนโครงการและเป็นวิทยากรในส่วนที่สามารถถ่ายทอดเป็นภาษาต่างประเทศได้ ซึ่งค่าใช้จ่ายสมมุติมาเป็นวิทยากรชั่วโมงละสองพันห้าร้อยบาทสำหรับผู้ที่เชี่ยวชาญเหล่านี้และทีมงานก็สมเหตุผลอยู่

เรื่องของการบริหารเบี้ยเลี้ยง พาหนะ หรือค่ากินอยู่ที่พัก โรงแรม การเดินทาง การประสานกับพื้นที่ก็ปัดไปให้แก่ผู้รับช่วงเอกชนไปบริหารจัดการไป ซึ่งก็ดูมีเหตุผลดี สำหรับงานเอกสารกระดาษธุรการ ที่ผู้ที่ชำนาญธุรการในระดับเสมียน นักบัญชีสามารถทำได้ ไม่จำต้องลงทุนจ้าง นักวิชาการระดับปริญญาโท ปริญญาเอกมาทำงานเสมียนให้รกสมอง แทนที่จะใช้เวลาคิดอะไรต่อมิอะไรบ้าบอมั่งหรือนวัตกรรมมั่ง

ไม่งั้นเด็กรุ่นใหม่ไม่ต้องเรียนสูง แค่โกงเป็นก็พอแล้ว เวรกรรมบางองค์กรก็ไดโนเสาร์อยู่นั้น เขาใช้เทคโนโลยีไร้กระดาษกันไปหมดแล้ว ยังบ้าแก้ตัวผิดตัวหล่น สำนวน ทำอย่างเวลาตรวจสำนวนคดีอย่างนั้น บ้านเมืองมันเลยเจริญแต่ภาคเอกชน ไม่รู้ประเทศไหนบุคคลใด

ซึ่งการทำการบริหารแบบไม่ปล่อยไม่วางให้เอกชนรับช่วงแบบนี้ภาคเอกชนเขาไม่ทำกัน เพราะบางพวก ที่ทำงานบริหารเงินและโครงการกลายเป็นว่าถูกผู้บริหารระดับสูงบางท่านดูถูกเอาได้ ว่าได้รับการศึกษาที่ไม่เป็นสากล เลยคิดได้แค่นี้ ว่าแต่ไอ้พวกจบสูงจบเมืองนอกเมืองนามาว่าเป็นไอ้พวกประหลาดเข้ากะใครไม่ได้ บางพวกพวกนี้เลยไปรับเงินค่าจ้างจากประเทศที่เงินมีค่าสูง ทำความเจริญให้บ้านเมืองอื่นหมด หรือไม่ต้องทำงานรับใช้องค์กรกระทรวงทบวงกรมที่มีแต่พวกจบสูงจบนอกสกุลรุนชาติดี อะไรแบบนี้ ส่วน ประเทศตัวเอง ต้องไอ้พวกโกงเก่งๆอยู่รับใช้ชาติต่อไป

ประมาณว่าคิดไม่เป็น มองไม่กว้าง ถนัดแต่ใช้เงินภาษีประดุจเงินในกระเป๋าของตนเอง

พวกที่ชอบประหยัดเงินของประเทศ กลายเป็นพวกโง่ควาย เพราะเวลาคุยกันดันกระแดะบอกว่าใช้เงินส่วนตัวไปท่องเที่ยวต่างประเทศ

ส่วนพวกฉลาดจะคุยอวดกันว่า ปีนี้เอาเงินประเทศชาติหรือประเทศที่ให้การช่วยเหลือไปใช้จ่ายศึกษาดูงานอบรมแบบไม่มียับยั้งหรือทิ้งช่วงให้คนอื่นไปมั่ง ไม่เคยมีข้อยกเว้น เพราะ ไม่เคยมีกฎหมายบังคับว่าให้ชดใช้เงินค่าใช้จ่ายเดินทางทุนรอนหากผิดเงื่อนไข หรือจะไปได้แต่เฉพาะผู้มีอำนาจตัดสินใจเข้าร่วมประชุมนานาชาติ เข้าร่วมอบรม อะไรต่อมิอะไรร้อยแปด

เป็นเรื่องประหลาดพิศดารมาก บางประเทศ หลายกระทรวงทบวงกรม มีนักวิชาการมากมายและจัดสรรหมุนเวียนกันไป โดยการบังคับ ไม่เลือกปฎิบัติ ว่าต้องไปใช้ประสบการณ์และความรู้นำมาพัฒนาประเทศ ไม่ใช่รายงานลูกเดียวเพราะตัวเองไม่มีอำนาจตัดสินใจบริหาร และไม่ได้เป็นที่ปรึกษาเชี่ยวชาญอันใด หรือมีหน้าที่โดยตรงกับงานนั้นๆ

การที่จะบอกว่าผู้มีการศึกษาสูงกว่าปริญญาตรี มีเงินเรียนมีโอกาศมากกว่า ก็ใช่ เพราะประเทศชาติไม่เปิดโอกาศ ให้เขาพวกจนๆได้เรียน และบ้างก็ไม่เอา ไม่ชอบเรื่องเรียน ขอให้ลูกเรียนดีเรียนจบเป็นอันพอใจแล้ว อย่ามาพูดเรื่องพัฒนาตนเองโดยการเรียนต่อ บางประเทศไอ้พวกที่เรียนสูงต้องโดนกดดัน ให้ลาออกหรือ ทำงานแต่วิชาการอย่างเดียว เพราะพวกนี้บริหารเงินภาษีไม่เป็น ประหยัดหาตะหวักตะบวยอะไร ไม่รู้ ไม่รู้จักใช้เงินประเทศชาติให้เป็น

บางประเทศไม่รู้ที่ไหน พวกศักดินามีสกุลรุนชาติที่บางกระทรวงต้องคัดเลือกเอาไว้ใช้งาน โดยไม่เอาเด็ดขาดไอ้พวกบ้านนอกไร้สกุลหรือมีต่างด้าวเจือ ต่อให้เก่ง ฉลาด แต่ดันคบค้าสมัครสมานหรือมีสายเลือดกับพวกต่างด้าว ไอ้พวกนี้หาทางภักดียาก เดี๋ยวมันขายชาติ เดี่ยวมันคอรัปชั่นเป็นกระบวนการ เพราะไอ้พวกนี้พ่อแม่มันสั่งสอนมา ว่าอย่ามารับใช้คน ต้องมาเป็นนายคน เอาพรรคพวกตัวเข้ามาจะได้ช่วยกัน ส่วนไอ้พวกรักสวยงามขี้เกียจหลังยาว และพวกที่ขยันอย่างกับกระบือ แต่ถูกสนตะพายหลอกใช้เป็นเครื่องมือง่าย ยิ่งไอ้พวกเอกชนที่เหมางานไปแล้วกำไรแล้ว ยังกระแดะมาใช้งานพวกภาครัฐหน้าโง่บางพวกยิ่งดีใหญ่ สบายเลย เหมาแล้ว ยังจิกใช้ พนักงานระดับนี้ มารับใช้ได้ ทำทีมาขอความร่วมมือ ไม่ยอมจ่ายตังค์ค่าใช้จ่าย ไม่รู้ไอ้พวกเอเจนซี่ทัวส์ก็กไหน พวกประเทศไหนบุคคลใดกันเนี่ย

ไอ้พวกกระบือเนี่ย ชอบนักละเรื่องลำบาก ไปหากินข้ามประเทศมีแต่พวกนี้ทั้งนั้น หน้าโง่เสือกโกงไม่เป็น ค้าขายสุจริตงานหลวงก็คอรับชั่นไม่เป็น ไปเมืองนอกดีกว่า ไปทำงานระดับกรรมกรแต่เงินรายได้สูงระดับรัฐมนตรีเมืองนี้ ไปที่เมืองที่มันเจริญโน่น ไม่ต่างกับเพื่อนบ้านบางประเทศที่มาค้าแรงงานที่เมืองเราที่คนของเราไม่สามารถทำไหว งานสกปรก งานบั่นทอนสุขภาพ ร้อยแปด รอไปเหอะเศรษฐกิจตลาดเดียว ของภูมิภาค พวกที่ได้ประโยชน์กันหนักหนาต้องดันกันอยู่ ไม่สนประชาคมโลก ไม่สน คว่ำบาตร

คนฉลาดเนี่ยจะใช้จ่ายเงินภาษีให้เก่งให้เข็ด อย่าหวังเลยว่าจะปล่อยเงินสดเข้ามือไอ้พวกเอเจนซี่ หรือบริษัทรับจ้างจัดโครงการการอบรม กูลาออกเสียดีกว่า เพราะ พอจะมีกินแล้ว สะสมเงินทองมาก็มาก จะมาตรวจสอบเหรอไม่มีทาง ใครจะเอารายละเอียดการจ่ายตังค์ทุกขั้นตอนไปใส่เวปอัพเดทเหมือนโครงการรัฐบาลเมืองฝรั่งหรือเมืองเข้มแข็งบางประเทศได้เล่า ไม่เชื่อว่าจะทำได้จะจับได้ไล่ทัน ไอ้พวกเก่งๆทำงานอยู่เอกชนหมดแล้ว ไม่ต้องโกง แต่ต้องใช้การได้ รายได้เลิศ สวัสดิการห่วยช่างมัน

ดังนั้นจึงเห็นว่าผู้บริหารระดับสูงของบางองค์กรใช้ได้เรื่องความโปร่งใสแต่ถึงขนาดจะไม่เปิดเผย และยืมมือยืมปากระดับล่างก็ต้องไม่ใช่วิธีที่หาแพะแบบนี้

ต้องต่อสู้ฟาดฟันด้วยตนเอง เวลาเขาประชุมระดับความร่วมมือในระดับภูมิภาคต้องเข้าไปฟาดฟันต่อสู้ทุนเอางบเอาโครงการระดมสมองในองค์กร ไปช่วงชิงเอามาเพื่อกระจายรายได้ในกลุ่มองค์กรของตน สมมุติโครงการราคาสิบล้านค่าประสานดูแลสักสองล้าน และกระจายรายได้โอกาศไปสู่ภาคเอกชนโดยโปร่งใสไม่ใช่เฉพาะภาคเอกชนที่เป็นพวกพ้องก็นับว่าใช้ได้แล้ว

ชัดเจนดีไม่ต้องไปคลุกกับเรื่องที่มึงไม่ปล่อยเงินเพราะหมุนเวียนกินอยู่เฉพาะพวกตัว

บางประเทศ รายการที่ผู้ให้ทุนบอกว่าต้องจ่ายคนนั้นเท่านั้นเท่านี้สถานที่อะไรเท่าไหร่กูไม่สน เพราะกูเอาความสะดวกสบายโดยใช้ผู้รับทุนนำหน้าข้ออ้างร้อยแปด

บางคนเป็นผู้รับทุนในเมืองอื่นยังร้องโอ้โหไอ้พวกประเทศนั้นมันจ่ายเงินเบี้ยเลี้ยงแล้วมันปล่อยกูเลย

ไอ้เมืองเนี่ยมันเลี้ยงซะหนำใจเป็นบางมื้อ มันกินด้วยอยู่ด้วยแสนสุขสบาย ไม่รู้บ้านเมืองไหน

ไอ้จะโยนเงินให้พวกเด็กจบใหม่ในบริษัทหรือสถานฝึกอบรมมาใช้จ่ายบริหารอย่างกูเรอะอย่าหวังว่ากูจะคายให้

กะอีแค่เศษเสี้ยวเงินค่าบริหารจัดการ ไม่ได้บริหารตามใจ ยิ่งไอ้พวกจ่ายทุนทำมาประหยัดตัดโน่นนี้ กูจะใช้ให้เรียบอย่าหวังว่าจะแบ่งให้เป็นขวัญถุงค่าเสียเวลาเลยเจียว

ประเทศwut กันหนอเนี่ย

เอาเป็นว่าข้อเสนอของผู้บริหารระดับสูงของบางองค์กรนั้นน่าสนใจเพราะเป็นการเปิดโอกาสให้กลุ่มที่เป็นนักวิชากรเขียนนักปฎิบัติในพื้นที่จริงพื้นที่ชนบทได้ทำโครงการระดับประเทศกะเขามั่งหมุนเวียนกันไป การที่จะขึ้นมาเป็นผู้บริหาร นักวิชาการระดับสูงต้องเป็นเกณฑ์บังคับ ส่วนพวกที่เชี่ยวชาญแต่การแปลการใช้ภาษาก็ใช้ในการเหล่านี้เพื่อช่วยเหลือนักวิชาการเขา

ไม่งั้นคนบางพวกจะเห็นว่าคนที่เรียนระดับสูงไม่ควรอยู่ในการพัฒนาบ้านเมืองเพราะไอ้พวกนี้โกงเก่งเป็นคนๆไป

สู้ไอ้พวกไม่จบสูงแต่ทำงานกระดาษโบราณเร็ว เสนอนายทันเวลา เงินไม่หุลุดไปไหนเป็นใช้ได้

ต่อให้เรียนรู้วิถีชีวิตคนต่างบ้านเมืองมากมายแค่ไหน แต่ไม่เคยรับการศึกษาระดับสากลที่เต็มรูปแบบที่ทำให้คิด ให้รู้ ให้ตระหนัก พื้นฐาน ทฎษฎี

ก็ได้แต่ดูถูกประณามพวกที่สามารถเรียนได้สูงจบโทเอก ไม่ใช่แค่ประกาศนียบัตรฝึกอบรม อยู่เช่นนั้น บางคนบอกว่าบางงานบางกลุ่มนั้นคือขยะขององค์กร เพราะไอ้พวกนี้ โกงและคอรัปชั่นเก่งเป็นทีม ผู้บริหารทำอะไรไม่ได้ เพราะบางคนบอกว่าจบโครงการก็มีเงินใส่ซองใส่ปากให้ผู้บริหารแล้ว ไม่รู้ประเทศไหนบุคคลใด

ที่จะประหยัดให้คนทั้งองค์กรหรืออย่าหวัง

แค่พวกกูพอแล้ว

ปวดหัว นอนดีฝ่า

Sugar in time of headage


http://www.undp.org.bd/projects/index.php

http://gotoknow.org/file/mangpor/view/186145
http://202.129.37.110/pmqa/modules.php?name=News&new_topic=1

http://hpc10.anamai.moph.go.th/backup/intranet/Images/JPG/DoubleClick_File.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/Good_governance

Good governance

From Wikipedia, the free encyclopedia

Jump to: navigation, search

Good governance is a indeterminate term used in development literature, which implies that public institutions conduct public affairs, manage public resources, and guarantee the realization of human rights.[1] Governance describes the process of decision-making and the process by which decisions are implemented (or not implemented).[1] This term can apply to corporate, international, national, or local governance [1] or to the interactions between other sectors of society. Good governance, though it seems to be something that could be objectively defined, is often a very nebulous term, defined in ways that are advantageous or in alignment with the agendas of aid organizations.

Contents

[hide]

[edit] Forms

Analysis of good governance can look at any of the following relationships:[2]

  • between governments and markets,
  • between governments and citizens,
  • between governments and the private or voluntary sector,
  • between elected officlas and appointed officials,
  • between local instititutions and urban and rural dwellers,
  • between legislature and executive branches, and
  • between nation states and institutions.

The varying types of governance in scholastic and practical discussion, can cause the meaning of the term to vary greately from practitioner to practitioner. [2]

[edit] Reform and standards

Three institutions can be reformed to promote good governance: the state, the private sector and civil society.[3] However, between varying cultures, the need and demand for reform can vary depending on the priorities of that country's society. [4] A variety of country level initiatives and international movements put emphasis on varying forms of reform. Because of this variety, each movement will establish criterias for what they qualify as good governance based on their own needs and agendas. The following are several examples of organizational standards for good governance.

[edit] UN

 The UN flag
The UN flag

The United Nations emphasises reform around the lines of human development and political institutions.[5] According to the UN, good governance has eight characteristics.[1] It is[1]:

  • Consensus Oriented
  • Participatory
  • following Rule of Law
  • Effective and Efficient
  • Accountable
  • Transparent
  • Responsive
  • Equitable and Inclusive

[edit] World Bank

The World Bank is more concerned with the reform of economic and social reources control and use. [5] In 1992, it underlined three aspects that must be looked at in order to determine good governace:[5]

  1. type of political regime;
  2. process by which authority is exercised in the management of the economic and social resources, with a view to development; and
  3. capacity of governments to formulate policies and have them effectively implemented.

[edit] Effects

[edit] International humanatarian funding

Good governance defines an ideal which is difficult to achieve in full, though the ideal is something development supporters look for when considering donations.[6] Major donors and international financial institutions, like the IMF or World Bank, are basing their aid and loans on the condition that reforms ensuring good governance are undertaken.[1] This is mostly due to the close link between poor governance and the prominence of corruption.[7]

[edit] Democratization

Because concepts such as civil society, decentralisation, peaceful conflict management and accountability are used when defining the concept of good governance, good governance's definition promotes many ideas that closly align with effective democratic governance.[3] Therefore, emphasis on good governance can sometimes be equated with promoting democratic government.

[edit] Criticism

According to Sam Agere "The discretionary space left by the lack of a clear well-defined scope for what governance encompasses allows users to choose and set their own parameters."[8]

In the book, "Contesting 'good' governance" Eva Poluha and Mona Rosendahl contest standards that are common to western democracy as measures of "goodness" in government. [9] After applying political anthopological methods, they feel that governments feels that they apply the concepts of good governance when executing their activities, however they sometimes find themselves comoing up against the standards of the international community.[9]

[edit] References

  1. ^ a b c d e f What is Good Governance. UNESCAP, 2009. Accessed July 10, 2009.
  2. ^ a b Agere 1
  3. ^ a b Agere 10
  4. ^ Agere 11
  5. ^ a b c Agere 3
  6. ^ Agere 2
  7. ^ The IMF and Good Governance, IMF. Accessed August 12, 2009.
  8. ^ Agere 4
  9. ^ a b Poluha, Eva; Rosendahl, Mona (2002). Contesting 'good' governance:crosscultural perspectives on representation, accountability and public space. Routeledge. ISBN 9780700714940. found at Google books


[edit] Book Sources

Agere, Sam (2000). Promoting good governance. Commonwealth Secretariat. ISBN 9780850926293. found at Google Books

[edit] See also

[edit] External links

Powered by MediaWiki
Wikimedia Foundation
http://www.unescap.org/pdd/prs/ProjectActivities/Ongoing/gg/governance.asp

WHAT IS GOOD GOVERNANCE?

Recently the terms "governance" and "good governance" are being increasingly used in development literature. Bad governance is being increasingly regarded as one of the root causes of all evil within our societies. Major donors and international financial institutions are increasingly basing their aid and loans on the condition that reforms that ensure "good governance" are undertaken.

This article tries to explain, as simply as possible, what "governance" and "good governance" means.

GOVERNANCE

The concept of "governance" is not new. It is as old as human civilization. Simply put "governance" means: the process of decision-making and the process by which decisions are implemented (or not implemented). Governance can be used in several contexts such as corporate governance, international governance, national governance and local governance.

Since governance is the process of decision-making and the process by which decisions are implemented, an analysis of governance focuses on the formal and informal actors involved in decision-making and implementing the decisions made and the formal and informal structures that have been set in place to arrive at and implement the decision.

Government is one of the actors in governance. Other actors involved in governance vary depending on the level of government that is under discussion. In rural areas, for example, other actors may include influential land lords, associations of peasant farmers, cooperatives, NGOs, research institutes, religious leaders, finance institutions political parties, the military etc. The situation in urban areas is much more complex. Figure 1 provides the interconnections between actors involved in urban governance. At the national level, in addition to the above actors, media, lobbyists, international donors, multi-national corporations, etc. may play a role in decision-making or in influencing the decision-making process.

All actors other than government and the military are grouped together as part of the "civil society." In some countries in addition to the civil society, organized crime syndicates also influence decision-making, particularly in urban areas and at the national level.

Similarly formal government structures are one means by which decisions are arrived at and implemented. At the national level, informal decision-making structures, such as "kitchen cabinets" or informal advisors may exist. In urban areas, organized crime syndicates such as the "land Mafia" may influence decision-making. In some rural areas locally powerful families may make or influence decision-making. Such, informal decision-making is often the result of corrupt practices or leads to corrupt practices.


Click to Enlarge

Figure 1: Urban actors

GOOD GOVERNANCE

Good governance has 8 major characteristics. It is participatory, consensus oriented, accountable, transparent, responsive, effective and efficient, equitable and inclusive and follows the rule of law. It assures that corruption is minimized, the views of minorities are taken into account and that the voices of the most vulnerable in society are heard in decision-making. It is also responsive to the present and future needs of society.

Figure 2: Characteristics of good governance

Participation

Participation by both men and women is a key cornerstone of good governance. Participation could be either direct or through legitimate intermediate institutions or representatives. It is important to point out that representative democracy does not necessarily mean that the concerns of the most vulnerable in society would be taken into consideration in decision making. Participation needs to be informed and organized. This means freedom of association and expression on the one hand and an organized civil society on the other hand.

Rule of law

Good governance requires fair legal frameworks that are enforced impartially. It also requires full protection of human rights, particularly those of minorities. Impartial enforcement of laws requires an independent judiciary and an impartial and incorruptible police force.

Transparency

Transparency means that decisions taken and their enforcement are done in a manner that follows rules and regulations. It also means that information is freely available and directly accessible to those who will be affected by such decisions and their enforcement. It also means that enough information is provided and that it is provided in easily understandable forms and media.

Responsiveness

Good governance requires that institutions and processes try to serve all stakeholders within a reasonable timeframe.

Consensus oriented

There are several actors and as many view points in a given society. Good governance requires mediation of the different interests in society to reach a broad consensus in society on what is in the best interest of the whole community and how this can be achieved. It also requires a broad and long-term perspective on what is needed for sustainable human development and how to achieve the goals of such development. This can only result from an understanding of the historical, cultural and social contexts of a given society or community.

Equity and inclusiveness

A society’s well being depends on ensuring that all its members feel that they have a stake in it and do not feel excluded from the mainstream of society. This requires all groups, but particularly the most vulnerable, have opportunities to improve or maintain their well being.

Effectiveness and efficiency

Good governance means that processes and institutions produce results that meet the needs of society while making the best use of resources at their disposal. The concept of efficiency in the context of good governance also covers the sustainable use of natural resources and the protection of the environment.

Accountability

Accountability is a key requirement of good governance. Not only governmental institutions but also the private sector and civil society organizations must be accountable to the public and to their institutional stakeholders. Who is accountable to whom varies depending on whether decisions or actions taken are internal or external to an organization or institution. In general an organization or an institution is accountable to those who will be affected by its decisions or actions. Accountability cannot be enforced without transparency and the rule of law.

CONCLUSION

From the above discussion it should be clear that good governance is an ideal which is difficult to achieve in its totality. Very few countries and societies have come close to achieving good governance in its totality. However, to ensure sustainable human development, actions must be taken to work towards this ideal with the aim of making it a reality.

RELATED LINKS







http://www.jica.go.jp/english/publications/reports/study/topical/part/part_5.html

Topical and Sectoral Studies

Participatory development and good governance report of the Aid Study Committee

Chapter II

Approaches to Japan's Aid for Participatory Development and Good Governance

1. Concepts of Participatory Development and Good Governance

In this section, we summarize the concepts needed to consider the basic directions of Japan's aid for participatory development and good governance addressed in the next section. Because the purpose of aid is to promote the economic and social development of developing countries, we have decided to investigate the components and definitions of participatory development and good governance in relation to the promotion of economic and social development.

1.1 Participatory Development

The goal of economic and social development in developing countries is to set in motion a process of self-reliant and sustainable development through which social justice will be realized. "Self-reliant development" means building the endogenous mechanisms of society that will enable developing nations ultimately to achieve growth without aid. "Sustainable" development means continuing a stable growth pattern in such a way as economic development is in harmony with the environment. The realization of "social justice" means equalizing and ensuring opportunities for people to participate in order to rectify disparities between regions, income levels, and gender.

Toward this end, the focus in development should be not only on increasing the material production but also on fostering and improving the social capabilities of people involved in development. For this to be done, people involved in development should take an active part in the process of planning and implementing development activities as well as enjoy their benefits. This is what "participation" means. Participation in every aspect of politics, economy, and society is important as both the goal and means of development.

This study committee would like to regard participatory development as a form of development that heightens sustainability and self-reliance and aims for the realization of social justice by improving the quality of people's participation. The areas in which participatory development takes place exist on a diversity of levels, ranging from the most microcosmic level of individual organizations' aid projects, to the communities and local societies that surround them, up to and including the national level. It is at the levels of rural communities, local societies, and the state that all of the aspects of participation in the economy, society, and politics overlap. We would like to highlight local societies and groups of rural communities that can serve as administrative and developmental units, and direct our focus regarding participatory development on increasing the quality of participation in these local societies.

The quality of this participation will be enhanced as basic human needs of regional inhabitants are met, as people's awareness and the organization of people's groups in local societies are promoted, and as organizations' capability to manage resources, to govern themselves autonomously, and to negotiate with representatives from outside the community are progressively fostered. The series of processes through which peoples' awareness, organization, and capabilities are continuously developed is collectively termed "the process of participation in local society," but many forms of participation in this process actually exist. The following three elements are involved; they interact while influencing the form as well as the quality of participation.

  • 1. People and local organizations (including the subgroups that form part of the organization when an organization is involved), the agents of participation;
  • 2. The formal and informal institutions such as laws, administrative systems, or behavioral norms that determine the participating entity's opportunities for participation and behavioral models[16];
  • 3. The national structures of state and government that are guarantors of the effectiveness of these institutions and can improve or strengthen them through policy support[17].

The quality of participation varies depending on the following: (i) what kind of participating entities exist, and what kind of institutions offer what kind of opportunities for participation, (ii) the extent to which the state and government channels guarantee the effectiveness of existing institutions and carry out appropriate policy support, (iii) the degree to which participating entities are able to respond appropriately to opportunities to participate, and finally (iv) how the state, government structures, and other third parties are able to improve and strengthen institutions or to find a mutually complementary and strengthening relationship with informal and formal institutions when necessary in order to increase opportunities to participate. Because these three elements are themselves determined by the initial cultural and historical conditions and status of development of the society in which participation takes place, the quality of participation is also influenced by these conditions and their developmental status.

Through participatory development, we seek not only to construct or restructure such formal institutions as legal and administrative systems, administrative processes, and markets, but also to introduce mechanisms from informal institutions such as the existing traditional resource management systems of local societies to enhance the effectiveness of existing formal institutions. For example, it is conceivable that by actively mobilizing the know-how of local societies and such informal customs as mutual aid, one can compensate for the limitations of existing formal systems and by enhancing the capabilities of community members and their organizations, one can create norms for new and better organizational arrangements, improving and developing informal institutions. Furthermore, efforts to promote a change in the perceptions and enhance the capabilities of public officials and to improve or streamline the government agencies and channels will facilitate the above-mentioned improvements and the degree of effective and sustainable participation in local societies.

Figure 2-1 Schematic illustration of participatory development

The difficulty of participatory development lies in the need to publicly secure basic human rights to complement informal decision-making systems which do not necessarily help promote participation, due to, for example, domination by local community bosses. Formal institutions must not only receive input from informal institutions; they must also diminish informal institutions' negative aspects by securing local people's rights to dissent or lodge formal objections and acting as arbiters among local people and between local people and the national government. Formal and informal institutions stand, in other words, in a mutually complementary relationship to each other.

1.2 Basic Viewpoints to Participatory Development

Participatory development is one of the most important approaches for realizing self-reliant, sustainable development and social justice. In the so-called top-down approach to development, the entire process of formulating and implementing policies is carried out under the direction of developing country governments and the people tend to be put in a passive position. The social strata that receive the benefits of development have their position as beneficiaries reinforced by this system for promoting development, leaving unsolved deep-rooted problems of poverty and disparities between urban and rural areas. This, in turn, jeopardizes the success and sustainability of development projects. Participatory development arose from consciousness of these inadequacies. Specifically, participatory development is an attempt to compensate for or overcome the limitations of the top-down development approach by adopting a bottom-up development approach. The latter approach involves taking the needs and opinions of local residents into account as much as possible in the formulation and implementation of development project policy. It is an approach that enables people to acquire the skills needed to implement and coordinate the management of development projects themselves and thus reap more of development's returns.

Regarding participatory development as limited to promotion of participation only at the most basic society level or as transient participation is therefore insufficient; participatory development must be conceived in a broader sense, bearing in mind the features described below.

(1) Self-reliant, sustainable development cannot be achieved merely by replacing all government-led centrally administered development programs by local-community-led programs.

Local community groups cannot build economic infrastructures or large-scale social infrastructure or provide services. Clearly, the central government plays an important role in coordinating, planning, and implementing economic management and development programs on a national scale. The aim of participatory development is to ensure that attention is paid to enhancing benefits to local people and lessening negative consequences by gauging the needs and views of local communities that will be affected and seeking to build a consensus about development project plans that are to be carried out under government direction. In other words, participatory development does not mean that all development activities should be carried out in a standardized people's participation framework; it is also the setting up of mechanisms that reflect people's needs and desires and introduce a participatory approach to the policy formation and administrative processes of government-led development.

(2) Quantitative expansion of people's participation does not lead directly to self-reliant, sustainable development; it is important also to enhance the quality of participation and permit its sustainability.

Participation can be of three kinds: involuntary participation, transient participation motivated by self-interest, and voluntary, sustainable participation. Qualitative improvement through sustainable participation is impossible without a long-lasting process such that organizations are formed and in the process, the ability to manage resources is raised, norms are created and the mechanisms for creating them are internalized, and basic abilities needed to negotiate externally are acquired. In order to create the processes for this kind of voluntary participation, methods such as raising people's awareness, organizing, and cultivating their skills methods possessed by local NGOs[18] established to assist development are needed to create voluntary development agents. Also needed is an approach premised on traditional systems of local societies that uses and improves their strength as active promoters of development. It is therefore necessary both for developing nation governments and for donor organizations to adopt a long-term, flexible outlook and to study where support is needed, realizing that visible results (increased production, for example) are very rarely generated immediately. Furthermore, it is also possible that as a result of progress toward enhanced people's participation, conflicts of interest may become more apparent and create new conflicts. Progress is therefore premised on governments and communities themselves acquiring the ability to set rules and to arbitrate to resolve conflicting interests. The assistance function of the government sector is a constituent of good governance, discussed later.
(3) Creating a favorable environment for participatory development to prevent participation from being transient.

Creating a favorable environment for participatory development by guaranteeing the people's right to dissent or lodge objections, by making universal education available to more people, and by guaranteeing that free market economy activities are an indispensable element in the promotion of this long-term process. For example, legislation and institutions securing political and economic freedoms are part of the conditions needed for participation, as are improvement of distribution systems and support for local industry. Entrepreneurs and other human resources must be trained, infrastructure must be improved, financial systems must be built, and deregulation must be promoted through economic liberalization policies and other complementary programs by the government to correct market mechanisms and remove the impediments to economic participation. This is an important constituent element of the good governance described later.

When people who live and work in traditional economic and political systems form communities of interest such as grassroots groups or business enterprises, they must also establish new behavioral norms and build a new order within each of their respective organizations by learning from each other, accumulating experience through both failures and successes, settling disagreements that arise among them, and training the next generation of leaders. Support from local NGOs for these activities is an important part of efforts to create the conditions for sustainable participation.

1.3 Good Governance and Development

As a starting point for discussion of good governance, one should first define governance in terms of whether or not it functions effectively and efficiently toward the achievement of its objectives. Although in the broadest sense good governance could refer to the governing functions that a government should possess in order to work toward such goals as maintaining a unified state, defending its territory, or developing its economy, here we would like to consider good governance in terms of the functions needed to achieve the objectives of self-reliant and sustainable development and social justice.

The meaning of "good" in good governance is two-fold: the values of respect for the will of the people and promotion of the people's capabilities that signify the goal of achieving self-reliant and sustainable development and social justice; and the functional aspect of effective, efficient government's working to achieve these goals. This study committee would therefore like to divide the concept of good governance into two parts: i) the ideal orientation of the state directed at achieving the above-stated goals and ii) the ideal functioning of government such that it works effectively and efficiently to achieve the above-stated goal.

The former (the ideal orientation of the state) refers to whether or not the basic stance of the state is to aspire toward greater democracy. The government's legitimacy, accountability, securing of human rights and local autonomy, and civilian control of the military sector may be cited as constituent elements. Basic concepts indicating the state's institutional orientation include, for example, whether the government is elected and has the people's confidence (legitimacy), whether the state is organized so as to be held accountable and so that arbitrariness is excluded from the exercise of state power (accountability), whether basic human rights are respected and efforts are being made to improve people's well-being (securing of human rights), whether local autonomy and communities' right of self-government are respected (autonomy and devolution of power), and whether excessive military expenditure is avoided (assurance of civilian control).

The latter (the ideal functioning of government) depends on whether the government has the competence and/or the political and administrative structures and mechanisms to function effectively and efficiently. As elements composing this "ideal functioning" we may cite the basic legislations and institutions of the state, its administrative ability and transparency, decentralization, and the creation of an environment in which market economy works properly. All of these provide support for people's participation in the political, economic, and social realms. In other words, these meet the basic needs of the people and indirectly support the people's freedom of activity and the functioning of market mechanisms and thereby promote the process of participation: they are ideal functioning of government as the foundation of participatory development.

Seen in this way, the former (how the state ought to be) takes shape by the latter (how the government functions ought to be), in terms of specific policies, mechanisms, and measures of which the latter good governance is composed . In other words, good governance as an ideal orientation of the state does not have a direct cause-and-effect relationship with participatory development, but the government should assume the role of a provider of a proper environment for market economy, extensive promoter of people's capabilities, builder of efficient administrative structures, and reflector of the popular will. Good governance as an ideal orientation can be understood as a conceptual component of a state striving toward greater democracy, that is embodied by the effective and efficient functioning of the government which assumes the aforementioned responsibilities.

(1) Conceptual elements of a state aspiring toward greater democracy

  • 1. Legitimacy: Is the people's will reflected in the process of the exercise of power by the state? In other words, is democracy respected? Is the government elected and does it have the confidence of the people? Does the rule of law duly control sovereignty and power? Are procedures for dissenting or lodging objections established and functioning?
  • 2. Accountability: Has arbitrary use of state power been rendered impossible? Is there disclosure of information about the exercise of power? Are powers and duties of officials clearly spelled out?
  • 3. Securing human rights: Are the people's basic human rights respected? Are the rights of women and minorities respected? Are efforts being made to promote people's well-being?
  • 4. Local autonomy and devolution: Are local autonomy and devolution of power institutionally respected?
  • 5. Civilian control over excessive military expenditures: Is civilian control over the military sector working effectively toward the goals of appropriate arms management and disarmament? In other words, are military expenditures kept in reasonable proportion with the development budget?

(2) Ideal government functions as a basis for participatory development

  • 1. Legislation and institutions (the state's basic laws and institutions securing social, economic, and political freedom)
  • 2. Administrative competence and transparency (ability and efficiency of planning and implementation, streamlining of organization, establishment of administrative discipline and models, disclosure of information)
  • 3. Decentralization (regional decentralization and deconcentration within ministries)
  • 4. Creation of a proper market environment (improvement of market mechanisms, promotion of small businesses and other segments of the private sector, deregulation, government's macroeconomic control ability, etc.)

The relationship among the component elements of good governance in (1) and (2) above are shown next.

Figure 2-2 Conceptual diagram of good governance

1.4 Relationship Between Participatory Development and Good Governance

Based on the ordering of ideas in the previous paragraph, the study committee decided to define the relationship between participatory development and good governance in relation to development assistance in the following way. Participatory development is an important approach for people-oriented development that emphasizes raising the quality of participation in local societies as a step toward the realization of self-reliant sustainable development and social justice. Good governance is the ideal foundation for participatory development as a function of government in order to create a favorable environment for promoting participation.

Good governance as a function of government does not merely sustain participatory development, but, in accordance with the evolution of the participation process, it changes into a function of government that can support broader, more mature participation. In this sense, participatory development can also be said to promote good governance. In this way, the relationship between participatory development and good governance is a kind of helical, intertwining relationship, not a unilateral cause-and-effect relationship.

The orientation toward a better democracy as a concept projected onto the structure of the state in good governance can be termed a universal stance; as further improvements are made in the effectiveness and efficiency of good governance as a function of government, changes occur also in the nature of these democratic aspirations. If the function of government improves with progress in participatory development, so that government reflects the people's will more efficiently, the people's confidence in the government rises and, in the long run, the state's democratic orientations evolves toward higher quality. The strength of the nation's democratic aspirations, too, will influence the process of formation of political and administrative structures and government competence in order to make this national stance a reality in practice; the result of this will be also to influence the progress of participatory development. Therefore, there is also an interrelationship between the two conceptual segments of good governance.

Figure 2-3 Relationship between participatory development and good governance

[16]
The term "institutions" [in translation] usually refers to organizations, laws, administrative systems, etc.; here, it refers specifically to the basic laws and administrative systems of the state related to the nation's political, economic, and social framework, markets as economic mechanisms, and general social and cultural norms and morality, as well as community and other traditional customs. They are classified as either formal or informal institutions according to whether they are written customs, like laws, or unwritten, like social norms and customs. Formal and informal institutions, as we will see further on, are mutually complementary, substitutive, or competitive, depending on circumstances.

[17]
Where there are interpersonal relationships, as in a community, and in informal institutions, mutual supervision and morality sometimes work to make coercion of the sort exerted by national structures and other third parties unnecessary, or may even cause active rejection of interference by national structures.

[18]
In this report, the term "local NGOs" is used to refer to "civil society organizations" (CSOs), i.e., groups of citizens who play an active role in civil society's creation. Unlike citizen groups that, as interest groups, have and make use of traditional systems, these CSOs operate according to their own rules, sometimes supplant the government, and sometimes act as the government's competitor in bridging gaps between a government and its citizens. Unlike international NGOs, local NGOs/CSOs are staffed by people from the civic society of the country where they are active. In this report, unless otherwise specified, the term "NGO" refers both to the above-mentioned CSOs and to advanced-industrial-country-based international NGOs.

PAGE TOP

Copyright 1

http://www.watchdog.eps.cz/good-governance/

To find potential partner for your activities, click on the right part of the dog
Strazegic Ligitation Free legal help Publishing Education International projects Events Paid for litigation Analysis Media work Media work
Good governance - Governance describes the process of decision-making and the process by which decisions are implemented (or not implemented). Hereby, public institutions conduct public affairs, manage public resources, and guarantee the realization of human rights. Good governance accomplishes this in a manner essentially free of abuse and corruption, and with due regard for the rule of law1.


http://blogs.worldbank.org/publicsphere/archive/200803

http://anuriandima84.tigblog.org/post/38598?setlangcookie=true

http://anuriandima84.tigblog.org/post/38598?setlangcookie=true


Anapneo

Good governance

Good governance!

The question of good governance was very significant for me during the last week at the Milan International Model United Nations 2006 as I was representing Iran , a country which was in the middle of a crisis on the question of governance.

The UNDP committee was discussing Market access, trade reforms and capacity building and the Delegates of US and UK brought the point that UNDP should be giving aid to only those countries which meet their standards of good governance, transparency and accountability. Iran had to take a serious objection to the point as it felt that the point could be used to discriminate against countries like Iran, Ethiopia, Cote d’Ivoire and other countries in the Middle East.
The point is that Iran stands much above India on the scale of Human Development Index (HDI) yet because of political differences, countries like the US are trying to prevent it from striving towards greater integration with the world community for example by opposing its inclusion in WTO.

So the question is what is good governance?
In our case Iran reached an agreement with US and UK together with Cote d’Ivoire and Thailand as a mediator to create a task force to define the concept of ‘good governance’ where we agreed to refer to a non-discriminatory model of good governance based on HDI and economic and political stability.

As for the place I stay in presently – Mumbai. The question needs some immediate notice. More than half of the population lives in the slums here and the rich minority enjoys all the privileges in the plush air conditioned flats of South Mumbai. The majority in the slums are paid a visit by the politicians only during the time of the elections and then forgotten for the next five years. They are in no way involved in the decision making of the government. The only way they get themselves heard are through NGOs working devotedly and exclusively for their welfare.

For me good governance is achieved only when people are actually involved,
not just superficially, in the decision making process by the means of referendums etc and all activities are coordinated to achieve sustainable development of human resource and raising the standard of living of the common citizen. But of course people’s participation is best achieves its goal when people are educated and hence it is a must for effective governance to have an aware and educated public who can bring the government to stand when the situation demands.

Good governance implies availability of ‘choices’- the more choices the people have before them the higher their satisfaction.

Good governance is when people feel equally responsible for the countries’ progress. The problem with India or any other developing nation is that people are frustrated with the decision making body for their apathy for common people’s condition.

Good governance is achieved when all sections of the society irrespective of the caste, creed, race, colour, sex, religion and other differences get equal opportunities and access to the facilities available in the country especially education , health , clean drinking water, proper sanitation etc

It is a must that the youth today demand good governance from their respective governments. It is our right!
Transparent, accountable governance is the need of the hour, and it is well within our rights to ask for clarity on the issue. The youth should get together and make people aware of their rights and duties by organizing workshops to achieve the aim. It is high time Indian people make use of the largest constitution in the world.

Ciao,
Anu


P.S.Diagram source :
http://www.ispwdk.org/Stakeholders/EF/vdsg2.jpg

May 16, 2006 | 1:25 PM Comments 0 comments

Tags:
You must be logged in to add tags.





No comments:

Post a Comment

Germany fast goals!!!!

http://www.thelocal.de/